Pilot BeweegWijs Pauzesport Noordik werkt

Beweeg Wijs/Pauzesport op de vmbo-vestiging C. van Renneslaan van CSG Het Noordik in Almelo slaat aan, zo luidt de conclusie uit een onderzoek van TNO. Leerlingen zijn vaker buiten, bewegen meer en dragen zelf ook ideeën aan. Om bewegend leren nog verder te stimuleren, zijn er op het Pauzesportplein twee wiskunde- en rekenvierkanten aangelegd. De wiskunde vakgroep gaat zich woensdag 27 maart oriënteren hoe deze leervorm geoptimaliseerd kan worden.

BeweegWijs is een speelpleinmethode die al sinds 2006 wordt uitgevoerd op basisscholen en gericht is op het verbeteren van het beweeggedrag, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De vestiging C. van Renneslaan is vervolgens als eerste VO-school ook gestart met dit programma. Aan de hand van interviews met leerlingen en docenten en observaties voor en na de invoering van BeweegWijs/Pauzesport is onderzocht of de invoering van deze beweeginterventie resultaat heeft gehad.

Actieve begeleiding

Op de dagen dat BeweegWijs/Pauzesport wordt uitgevoerd, zijn er meer leerlingen op het plein en leerlingen actiever dan de dagen dat er geen BeweegWijs/Pauzesport wordt aangeboden, zo luidt de conclusie uit de rapportage van TNO. ‘De leerlingen gaan ook beter en op een leukere manier met elkaar om, merken we’, licht vestigingsdirecteur Jeroen Langbroek toe. Langbroek is samen met zijn medewerkers erg enthousiast over de invoering van Pauzesport. Uit onderzoek blijkt echter wel dat een actieve begeleiding van het personeel en beweegcoaches cruciaal is bij het slagen van Pauzesport. Langbroek geeft aan dat dat geen probleem is. ‘We zijn een gezonde school, hebben sportklassen en zijn Topsport Talent School. Daar hoort dus ook voldoende beweging bij. We vinden het belangrijk om dat op deze manier te blijven stimuleren.’

Meedenken

Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten. Zo gaven leerlingen aan dat ze het prettig vinden als er tijdens de activiteiten water aanwezig is. Ook langere pauzes en de inrichting van het schoolplein kunnen volgens de leerlingen het verschil maken. Daarnaast hebben ze aangegeven graag te willen meedenken over het ontwikkelen van het spelaanbod.