Leerlingen ontwerpen vrijheidsmonument

Hoe verbeeld je vrijheid in een eigentijds monument? Met die ‘challenge’ zetten het Nationaal Comité 4 en 5 mei en de stichting Vakkanjers vmbo-leerlingen in het hele land aan het werk. Ook de leerlingen van de vmbo-vestiging van Het Noordik in Vroomshoop gingen aan de slag. De eerstejaars ontworpen een vrijheidsbal en de vierdejaars leerlingen bouwden een programmeerbaar lichtmonument.


Voor de eerstejaars begon het dit schooljaar met een inspiratieles, waarin ze meegenomen werden in de wereld van de opdrachtgever, het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Vervolgens gingen de jongens en meiden aan het werk. Hun ideeën werd op een speciale site online gezet en daarna kon er gestemd worden. Het ontwerp van Sem Slettenhaar, Gerjan Bloemendaal, Rick Veenhof en Niek Wessels kwam als schoolwinnaar uit de bus. Hun idee was een ‘vrijheidsbal’, een bestuurbare voetbal voorzien van speakers die moet zorgen voor meer respect op het voetbalveld.

Maakdag
Het winnende team mag zijn ontwerp nu met hulp van professionele productontwerpers tot uitvoering brengen tijdens de ‘maakdag’ op 14 februari op het Fablab in Arnhem. Daarna presenteren ze op de regiofinale in maart hun oplossing aan de vakjury en de opdrachtgever. De top tien gaat door naar Vakkanjers Live, het landelijke eindevent.

Vakkanjers Pioneers

Vakkanjer Pioneers
Ook de vierdejaars leerlingen PIE (Produceren Installeren en Energie) namen de challenge aan. In het kader van de Vakkanjers Pioneers bouwden zij een lichtmonument in de vorm van een LightCube: een kubus gemaakt van aan elkaar gesoldeerde led’s die individueel te programmeren zijn tot een multimediale lichtshow vol effecten, vormen of teksten. Demi van Haarst, Yvar Jasper, Derk Koppelman en Collin de Kramer gaan samen met Peter Willems van het bedrijf PWS Almelo hun ontwerp verder uitwerken. Wie weet zien we ook dit team terug in de landelijke finale van Vakkanjers Live.